Danas uz užurbani tempo života, puno obaveza, troškovi kućanstva i manjak vremena, lako zaboravljamo da se vozimo u komadu željeza i tehnike koja treba našu pažnju kako bi besprijekorno funkcionirala. Jedan od bitnih uređaja jesu kočnice.
Kočnice možda nisu najljepši dio automobila, ali su svakako jedan od najvažnijih. Obraćanje pažnje na znakove upozorenja koji ukazuju na potrebu za servisom može značiti razliku između života i smrti na cesti.
Naravno, postoje neki očiti znakovi da je kočnice potrebno servisirati, kao što je upozorenje na kontrolnoj tabli ili osjećaj da se vašem vozilu treba više vremena da se zaustavi nego što bi trebalo. U bilo kojem od ovih slučajeva trebate posjetiti svog mehaničara radi provjere kočnica što je prije moguće. Ali znate li koji su drugi znakovi koji bi mogli ukazivati na pokvaren kočioni sustav?
Ovdje donosimo pet koji bi vam mogli pomoći da spriječite ozbiljnu nesreću u budućnosti.
1: Istrošene kočione obloge (pločice)
Prvo, nekoliko riječi o tome kako rade vaše kočnice.
Većina automobila koristi ono što je poznato kao disk kočnice. One funkcioniraju na isti način kao i kočnice na biciklu s deset brzina. Hidraulički sustav ispunjen kočionom tekućinom pokreće skup podstavljenih stezaljki poznatih kao čeljusti (ili kliješta), uzrokujući da se stisnu zajedno na disk poznatom kao rotor. Trenje koje se javlja između jastučića i rotora na kraju zaustavlja automobil.
S vremenom, kao što možete zamisliti, jastučići će se početi trošiti i postati tanki, što znači da će postati manje učinkoviti u usporavanju i zaustavljanju vašeg automobila.
Srećom, provjera debljine vaših kočionih pločica – onih koje stišću čeljusti – jednostavan je postupak. Najbolje posjetiti mehaničara i dogovoriti pregled. Kao što smo prethodno napisali, znak za zamjenu dijelova kočionog sustava je upozorenje na kontrolnoj tabli na kojeg se ne treba baš oslanjati 100 posto. Ali to nije sve..
2: Čudni zvuci
Tvoja mama ti je uvijek govorila da glasna muzika u autu nije dobra za tvoje uši. Pa nije dobro ni za tvoje kočnice.
To je zato što jedan od znakova upozorenja da je kočnice potrebno servisirati može potjecati od malog indikatora u vašem kočionom sustavu koji emitira visok zvuk kada je potrebno zamijeniti pločice. I dok je ovaj zvuk dovoljno glasan da se čuje čak i kada su prozori podignuti, možda će ga biti teško čuti dok Slayer ili Lidija Bačić trešti iz zvučnika.
Osim zvuka indiktora, također ćete moći čuti oštar zvuk brušenja. To znači da ste u potpunosti potrošili svoje kočione pločice i sada, kada pritisnete kočnice, metal pločica brusi o metal vaših diskova. Ne samo da ovo nije učinkovit način da zaustavite svoj automobil, već je velika vjerojatnost da ćete i oštetiti svoje diskove, pretvarajući tako relativno lak i jeftin posao s pločicama u skuplje opcije zamjene i kočionih diskova.
3: Bježanje u stranu ili samousporavanje
Je li vaš automobil ikada imao osjećaj da ima svoj vlastiti um? Kao da želi skretati udesno ili ulijevo tijekom vožnje ili kočenja?
Ako je tako, to bi moglo ukazivati na problem s kočionim sustavom. Uzrok ovog bježanja može biti zaglavljena čeljust. Budući da bi takav scenarij uzrokovao trenje na jednom kotaču, a ne na ostalima, vaš automobil može povući na stranu gdje je čeljust zaglavljena.
Dva druga scenarija povezana s kočnicama koja bi mogla uzrokovati usporavanje automobila bila bi blokirana čeljust ili crijevo kočnice koje bi uzrokovalo neravnomjerno pomicanje vaših čeljusti prilikom pritiskanja kočnica ili neravnomjerne kočione pločice, koje bi također primjenjivale različite količine pritiska na različite kotače i neočekivano usporavanje vozila, ili čak potpunu blokadu kotača.
4: Vibracije
Ako ste ikada morali izvršiti zaustavljanje u nuždi u automobilu s protublokirajućim kočnicama, tada vam je poznat tip brzog pulsiranja papučice kočnice koje dolazi iz brzih hvatanja koje sustav primjenjuje na rotor kako bi usporio automobil. Međutim, ako vaša papučica kočnice pulsira na ovaj način u normalnim okolnostima kočenja, mogli biste imati problema.
Općenito, vibrirajuća papučica kočnice označava iskrivljene diskove. Njihove neravne površine udarat će o kočione pločice, a vi ćete osjetiti povratnu informaciju kroz papučicu kočnice.
Diskovi se obično iskrivljuju kada su pod ekstremnim opterećenjima dulje vrijeme. Toplina uzrokovana trenjem vožnjom niz strme planine ili čestim zaustavljanjem dok vučete nešto teško, na primjer, može uzrokovati promjenu oblika metala diska.
5: Čudna pedala kočnice
Mekana, kašasta papučica, ona koja ide praktički do poda prije aktiviranja kočnica, mogla bi ukazivati na istrošene pločice ili problem s hidrauličkim sustavom, kao što je zrak u liniji, curenje zraka ili curenje kočione tekućine.
Suprotnost kašastoj pedali je ona tvrda, slabo učinkovita. Ako vam se zaustavljanje automobila čini slično kao da Fred Kremenko probija noge kroz dno automobila kako bi se zaustavio, možda imate blokadu kočionog voda ili problem s vakuumskim sustavom. Obje situacije otežavaju rad papučice kočnice i zahtijevaju hitan servis.