Remen razvoda i njegovi kvarovi

Remen razvoda – njegova uloga u motoru

Jedan od najvažnijih sustava, koji ima ključno značenje za rad motora je sustav razvoda. Koja je njegova uloga?

  • Upravlja dovođenjem svježeg zraka do svakog cilindra pomoću otvaranja i zatvaranja usisnih ventila;
  • Upravlja procesom uklanjanja ispušnih plinova iz svakog cilindra pomoću otvaranja i zatvaranja ispušnih ventila.

Rad sustava razvoda mora biti savršeno usklađen s radom radilice i ispravnim položajem klipova u pojedinim cilindrima, u određenom vremenskom razdoblju.

U jednom od najpopularnijih rješenja, primijenjenih u današnjim motorima, usisni i ispušni ventili se otvaraju i zatvaraju radom “bregova” bregaste osovine (ili na bregastim osovinama, ako su dvije).

Čemu služi remen razvoda? On prenosi pogon sa zupčanika, učvršćenog na radilici, na zupčanik, učvršćen na bregastu osovinu (ili na dva zupčanika, ako se primijenjuju dvije bregaste osovine).

Zašto se primijenjuje zupčanik? Kao što smo ranije spomenuli, cijeli rad razvoda mora biti idealno sinkroniziran s kretanjima klipova. Zato remen sadrži specijalne zube. Tijekom montaže novog remena razvoda, neizmjerno je važno postavljanje i obustavljanje svih zupčanika (radilice i bregaste osovine) u skladu s oznakama (obilježjima), navedenim na kućištu motora.

Što se događa ako dođe do pomaka koluta tijekom montaže? Sustav razvoda će raditi nepravilno, što će izazvati probleme s pokretanjem pogonske jedinice i njenim otežanim radom (motor će biti znatno slabiji). U krajnjem slučaju može doći do uništenja motora.

Remen razvoda mora biti pravilno nategnut tijekom rada. O tome brigu vodi natezač, te dodatni elementi za provođenje, tzv. rolice.

Osim prijenosa pogona na bregastu osovinu, remen razvoda također pogoni dodatne uređaje, koji imaju ogroman utjecaj na ispravan rad motora. To je pumpa rashladne tekućine (ključni element sustava hlađenja, koji osigurava kretanje rashladne tekućine).

Remen razvoda (zupčasti remen) je potrošni element, ograničenog vijeka trajanja. Svaki proizvođač automobila u kojem se koristi remen razvoda, definira maksimalan period njegova vijeka trajanja, a to čini na nekoliko načina.

  • Proizvođač određuje maksimalnu prijeđenu kilometražu, nakon koje remen treba u potpunosti zamijeniti (npr. prva zamjena nakon 120 000 km, svaka sljedeća nakon 60 000 prijeđenih km) ili maksimalan vremenski period nakon kojeg remen treba zamijeniti (npr. nakon 5 g.). Remen se mijenja ovisno o tome što će prije nastupiti (ako auto dosegne određenu kilometražu ili ako prođe vremenski period koji je proizvođač naveo).
  • Proizvođač određuje kilometražu nakon koje treba izvršiti pregled remena tijekom servisa (npr. svakih 30 000 km) i zamijeniti ga u slučaju opažanja oštećenja. U tom slučaju definirano je također granično vrijeme, pod čijim utjecajem remen treba bezuvjetno zamijeniti (npr. svakih 5 g.).

Remen treba zamijeniti u slučaju montaže nove pumpe rashladne tekućine, nove pumpe ulja, onečišćenja remena uljem ili rashladnom tekućinom. Demontirani remen nikako nemojte ponovno montirati. Nikada ne koristite polovne demontirane remene, već uvijek odaberite nove, odabrane sukladno preporukama proizvođača automobila.

Za pojedine modele automobila se svakako isplati poslušati savjete mehaničara. U većini slučajeva mehaničari preporučuju skraćivanje intervala zamjene remena razvoda, čak upola, u odnosu na preporuku proizvođača.

Što se događa ako remen razvoda pukne? Pucanje remena razvoda može dovesti do potpunog uništenja motora, te proizvesti veliku financijsku štetu.

Remen razvoda sastoji se od staklenih vlakana, ojačanih žicom i prelivenog specijalnom mješavinom gume s formiranim zubima, koji su ojačani teflonom ili tkaninom. Remen, odnosno kaučuk, od kojeg se sastoji guma korištena za proizvodnju remena, iznimno je osjetljiv na djelovanje eksploatacijskih tekućina, kao što je motorno ulje. Izuzetak je remen razvoda u motornom ulju, koji se nalazi u Ecoboost motorima, montiranim ispod hauba Ford automobila.

Kvarovi remena razvoda i njihovi uzroci – Datum proizvodnje, način čuvanja i montaža

Koje važne informacije se nalaze na naljepnici remena razvoda? Datum proizvodnje, parametar koji je ključan za vijek trajanja remena razvoda.

Trajnost remena je strogo definirana i obično iznosi 5 godina od datuma proizvodnje. Zato je važno provjeriti paket remena pri svakoj kupovini.

Što još utječe na trajnost remena razvoda? To je svakako način održavanja. Remen razvoda ne smije se savijati i uvijati, izlagati suncu, onečistiti eksploatacijskim tekućinama i mastima ili biti mehanički oštećen.

Kako izbjeći oštećenje remena razvoda?

Što učiniti kako ne bi došlo do kvara remena razvoda?

  • Remen razvoda može se kupiti samostalno, no uvijek treba odabrati odgovarajući remen za određen model automobila.
  • Prilikom svake zamjene remene obavezno zamijenite pumpu rashladne tekućine.
  • Isplati se kupovati kompletne setove razvoda, u čiji sastav se ubrajaju remeni, pumpe, natezači i dodatna oprema.
  • Potrebno se pridržavati rokova zamjene remena razvoda koje preporučuje proizvođač, a koje s vremenom treba znatno skraćivati.
  • Nakon kupovine polovnog automobila obavezno s njim zamijenite i motorno ulje te pogon razvoda.
  • Zamjenu remena razvoda uvijek treba prepustiti stručnjacima, koji posjeduju odgovarajući alat, pristup tehničkim informacijama proizvođača automobila (moment pritezanja svakog vijka, kilometražu remena itd.) i iskustvo. Neophodno je posjedovati odgovarajuće blokade razvoda, što onemogućuje pomicanje zupčanika tijekom montaže novog pogona razvoda.

U većini slučajeva potrebna je provjera svih elemenata pogona razvoda.

Ne isplati se riskirati kvar na pogonskoj jedinici. Štoviše, jer je zamjena razvoda radnja koja se izvršava jednom u nekoliko godina.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *